سه شنبه, 22 اسفند 1402 ساعت 10:23

تهدید ایمنی ناشی از کاهش فرهنگ ایمنی


بر اساس گزارش بنیاد ایمنی ایالات متحده سال 2023 که روز گذشته منتشر شد، خطوط هوایی در سال 2023 دچار هیچ گونه حادثه مرگباری در گروه هواپیمای جت نشد، اما نزدیک شدن هواپیماها در سال گذشته و دو سانحه سال 2024 سیگنال‌های روشنی هستند که صنعت باید به آن توجه کند. این سیگنال ها نشان دهنده کاهش فرهنگ ایمنی و تضعیف آن در خطوط هوایی است.
دکتر حسن شهیدی، رئیس و مدیر عامل بنیاد ایمنی گفت: علیرغم اینکه سال گذشته یکی از ایمن‌ترین سال‌ها در تاریخ هوانوردی از نظر سوانح و تلفات بود، شناسایی و رسیدگی به علائم هشداردهنده‌ در رویدادهای پیش آمده بسیار مهم است.
وی افزود: خشنودی تهدیدی پنهانی است که می‌تواند ایمنی و کیفیت را از بین ببرد، مگر اینکه با فرهنگ ایمنی قوی با آن مقابله شود. روحیه از خود راضی منجر به کاهش کیفیت، نادیده گرفته شدن رویه‌ها، ارتباطات ضعیف و پاسخ تاخیری به خطرات فزاینده می شود. عدم تقویت جدی فرهنگ ایمنی به ضعیف ترین حلقه در زنجیره ایمنی تبدیل می شود.
گزارش ایمنی 2023 بنیاد که بر اساس تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پایگاه داده شبکه ایمنی هوانوردی (ASN) است، نشان می دهد که در سال گذشته 94 سانحه در همه انواع هواپیماهای مسافربری رخ داده در حالی که هیچ حادثه مرگباری برای هواپیمای جت وجود نداشته است.

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…