یکشنبه, 20 مهر 1399 ساعت 12:10

تحلیل بازار هوایی نشان از بهبودی زودرس ندارد


فیل سیمور رئیس آی.بی.ای در آخرین گزارشی که از بازار منتشر کرده معتقد است که 60 میلیارد دلار اختلاف بین ارزش واقعی هواپیماهای موجود و ارزش بازار آنها دیده می شود . البته این عدد فقط مربوط به هواپیماهای ملکی ایرلاین ها است و شامل هواپیماهای اجاره ای بازار نمی شود .
این گزارش اشاره دارد که کاهش تقاضای مسافر ناشی از کووید-19 باعث سقوط چشمگیر ارزش هواپیماها است . برای نمونه شاهد افت قابل توجهی در بازار بوئینگ 777 با ارزش پایه 72.22 میلیون دلاری و ارزش بازار 51.64 میلیون دلاری هستیم . این اعداد برای یک فروند بوئینگ 787 ساخت 2015 به ترتیب 74 میلیون دلار در مقابل 42.69 میلیون دلار است .
فیل سیمور با بیان این حقایق معتقد است که اوضاع برای سرمایه گزاران این بازار رو به وخامت است و باید برای این تغییر این شرایط ، مدل های کسب و کار تغییر کند . در همین حال چشم انداز بوئینگ از بازار در دهه آینده 8.5 تریلیون دلار درمقابل 8.7 تریلیون دلار اعلام شده قبلی است . بوئینگ در این چشم انداز جدید بازار تقاضا برای هواپیماهای جدید دهه آینده را 18350 فروند تخمین می زند .
بر اساس این چشم انداز تقاضا برای بار هوایی 4 درصد رشد می کند و صنعت حمل و نقل هوایی تا سال 2039 بیش از 2.4 میلیون نفر پرسنل جدید نیاز خواهد داشت . در این چشم انداز اشاره شده که اختلال در استراتژی هواپیمایی اول بار نیست که اتفاق افتاده ولی باید برای آینده برنامه ریزی کرد .
بلومبرگ نیز در گزارش وضعیت بازار اجاره در هواپیمایی نیز اشاره کرده که پرداخت اجاره ها با 25 درصد کاهش روبرو بوده و انتظار می رود با شروع زمستان این عدد افزایش یابد . تجزیه و تحلیل سناریو بلومبرگ نشان می دهد که درآمد و نرخ اجاره با تغییر ساختاری که ایرلاین ها در پیش دارند ، از این عدد هم بیشتر خواهد شد .
در پایان بوئینگ پیام می دهد که تقاضا وجود دارد و سال به سال بهتر خواهد شد . مردم مسافرت را ترک نخواهند کرد و کووید-19 ثابت می کند که اکثر مشاغل هوایی در برابر شوک های طولانی چقدر مقاوم خواهند بود .

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…