یکشنبه, 19 فروردين 1403 ساعت 11:00

ایکائو: تصویب معاهده بین المللی مسافران متخلف تسریع شود


ایکائو در واکنش به افزایش حوادث ناشی از رفتار غیرقانونی مسافران در پروازهای بین‌المللی که توسط رگولاتورها و خطوط هوایی گزارش می‌شود، درخواست فوری از کشورهای عضو خود را صادر کرد تا تصویب پروتکل 2014 برای اصلاح قانون را سریع‌تر پیگیری کنند.
این پروتکل از زمان تصویب آن در 4 آوریل 2014 به دنبال رفع مشکلات قضایی است که مانع از تعقیب موثر جرایم رخ داده در پروازهای بین المللی می شود. رئیس شورای ایکائو گفت: «در دهمین سالگرد این پروتکل، بسیار مهم است که کشورهای عضو تعهد خود را برای سفرهای هوایی ایمن با تصویب این معاهده ضروری تقویت کنند. افزایش جهانی رفتارهای غیرقانونی مسافران فقط به خاطر آسایش مسافران نیست، بلکه یک خطر ایمنی و امنیتی است که نیاز به یک واکنش فوری و هماهنگ دارد.
در بیشتر موارد، کنوانسیون جرائم و برخی اعمال دیگر مرتکب شده در هواپیما (کنوانسیون توکیو 1963) صلاحیت رسیدگی به جرائم ارتکابی در داخل هواپیما را به کشوری که هواپیما در آن ثبت شده است اعطا می کند. در صورتی که پرواز در یک کشور خارجی فرود بیاید، این مشکل ایجاد می کند، زیرا سازمان های مجری قانون تشخیص می دهند که آنها صلاحیت این کار را ندارند.
این پروتکل با اعطای صلاحیت به کشور فرود، مجوز رسیدگی به این موضوع را می دهد، بنابراین به کشورها اختیار می‌دهد تا با مسافرانی که در قلمروشان فرود می‌آیند، صرف نظر از اینکه هواپیما در کجا ثبت شده است، برخورد کنند. همچنین به دولت اپراتور صلاحیت رسیدگی به تخلفات ارتکابی در هواپیمای ثبت شده در کشور دیگر داده شده است.
این پروتکل توسط 47 کشور از تمام مناطق جهان تصویب شده و از اول ژانویه 2020 لازم الاجرا شده است.
دبیرکل ایکائو گفت: «علاوه بر ترغیب کشورهایی که قبلاً این کار را نکرده‌اند برای تصویب پروتکل 2014 مونترال، ایکائو همچنین دولت‌ها را تشویق می‌کند تا از مجموعه ابزارهای توسعه‌یافته توسط ایکائو و شرکای صنعتی برای پیشگیری و پاسخگویی به جرائم غیرقانونی مسافران استفاده کنند».
سند 10117 ایکائو حاوی فهرستی از جرائم احتمالی در هواپیما توسط مسافران است که دولت ها ممکن است آنها را در برنامه خود بگنجانند
علاوه بر این، بر اساس کنوانسیون ۱۹۴۴ ایکائو همچنین استانداردها و روش‌های توصیه‌شده (SARPs) را در رابطه با رفتارهای غیرقانونی و مخل ایمنی پرواز پذیرفته که اکنون در ضمیمه 17 کنوانسیون حفاظت از هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی در برابر اقدامات غیرقانونی نوشته شده است.

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…