جمعه, 27 فروردين 1400 ساعت 13:22

دبیر انجمن : زيان شديد ايرلاين‌ها پس از توقف پروازهاي بين‌المللي


ويروس كرونا يك‌ تنه، جهان را زمين‌گير كرده و سايه سنگين كرونا همچنان بر كشورما نيز گسترده است،
به گونه‌اي كه بار ديگر اين ويروس در حال اوج‌گيري است و تعداد مبتلايان جديد به كرونا و تعداد درگذشتگان در اين رابطه روز به روز در حال افزايش است. در يك سال و نيمي كه از همه‌گيري بيماري كوويد19 مي‌گذرد با از رونق افتادن بيشتر كسب و كارها، بالا رفتن آمار بيكاري، افزايش هزينه براي خدمات درماني و لغو پروازهاي داخلي و بين‌المللي و... همراه بوده است و در اين مدت محدوديت‌هاي گسترده‌اي بر سفرها به وجود آورده و با طولاني شدن بيماري خسارت‌هاي زيادي را به شركت‌هاي هواپيمايي وارد كرده است.
همه كشورها پس از مدتي به اين فكر افتادند كه از ورود افراد ناقل به داخل هواپيما جلوگيري كنند و از مسافران درخواست كردند تا قبل و بعد از سفر تست كرونا بدهند اما هرگز ادعا نشد كه اين قوانين شيوع بيماري را متوقف خواهد كرد اما در كاهش آن تاثير بسزايي داشت. براساس مصوبه ستاد ملي مقابله با كرونا در ايران نيز، شركت‌هاي هواپيمايي مكلف شدند تا از ابتداي آبان ماه ۱۳۹۹، حداكثر به اندازه ۶۰درصد ظرفيت هر پرواز داخلي مسافرگيري كنند.
هر چند پس از آن انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در نامه‌اي به رييس‌جمهور تقاضا كرد تا نسبت به لغو محدوديت مسافرگيري با ۶۰ درصد ظرفيت در پروازهاي داخلي تجديدنظر كنند اما اين مذاكرات هم بي‌نتيجه ماند. محدوديتي كه سبب شد تا پس از آن، شركت‌هاي هواپيمايي مجوز افزايش ۱۰درصدي قيمت بليت هواپيما نسبت به نرخ نامه خرداد ۹۹ را دريافت كنند؛ حال آنكه در همان خرداد ۹۹ هم افزايش قيمت بليت هواپيما به دليل شيوع كرونا و كاهش پروازها نسبت به نرخ نامه شهريور ۹۸ رخ داده بود.
پرواز به لندن برقرار و پرواز پاريس قطع شد
اما براساس آمارها در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود ۴۳درصد مسافران پروازهاي داخلي افت داشته است و با كاهش ۹۶درصدي مسافران پروازهاي بين‌المللي در ۶ ماهه سال گذشته مواجه بوديم و به گفته دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي صنعت حمل و نقل هوايي پس از شيوع كرونا بيشترين آسيب را در جهان و ايران ديده است.
مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در اين خصوص به «اعتماد» گفت: وزارت بهداشت درخصوص پروازهاي بين‌المللي اخيرا اعلام كرده است كه مشكلي براي پروازهاي انگليس وجود ندارد و اين پروازها برقرار خواهد شد اما با توجه به افزايش شيوع كرونا در فرانسه پروازهاي پاريس قطع خواهد شد. اسعدي ساماني در مورد ارايه آزمايشات جعلي كرونا از سوي برخي مسافران خاطي در اين مدت نيز گفت: متاسفانه با اين موضوع مواجه بوده‌ايم كه برخي اقدام به اين كار نادرست مي‌كردند اما آمار دقيقي از اين موضوع براي انجمن شركت‌هاي هواپيمايي ارسال نشده و وزارت بهداشت اين آمار را پيگيري مي‌كند.
زيان بيشتر شركت‌هاي ايراني نسبت به خارجي‌ها
اسعدي ساماني با اشاره به ظرفيت ۶۰درصدي مسافرگيري براي پروازها اظهار داشت: اين تصميم باعث شد تا شركت‌هاي هواپيمايي ايراني نسبت به شركت‌هاي خارجي خسارت بيشتري ببينند اين درحالي است كه براي هر مسافري كه تست كروناي او مثبت باشد، كارت بليت پرواز صادر نمي‌شود.
اما هنوز نمي‌توان به رقم دقيقي در مورد اين خسارت‌ها اشاره كرد، زيرا همچنان بحران كرونا ادامه دارد و ما شاهد اين محدوديت‌ها هستيم، البته صورت‌هاي مالي ۶ ماهه ابتداي سال ۱۳۹۹ را كه زيان چشمگيري را نسبت به سال قبل خود نشان مي‌داد براي وزارت راه و شهرسازي ارسال كرديم. دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي درخصوص احتمال تغيير در پروازها با وجود وضعيت قرمز اكثر شهرهاي ايران نيز گفت: هنوز در اين مورد محدوديتي ايجاد نشده و پروازهاي داخلي به روال قبلي ادامه دارد.
دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در مورد خسارت‌هاي وارده به ايرلاين‌ها از زمان شيوع پاندمي كرونا اظهار داشت: نه تنها ايران بلكه همه كشورها در دنيا در اين مدت از اين ويروس متضرر شدند، در ايران اما پروازهاي خارجي تا حدودي قطع شده است و پروازهاي داخلي بسياري محدود شده ضمن آنكه محدوديت‌هاي زيادي نيز در اين مدت بر پروازها اعمال شده است.
محدوديت پروازي به ۳۹ كشور
از ابتداي دي ماه و با شيوع ويروس جهش يافته كرونا در انگلستان، ايران پروازهاي خود را به لندن قطع كرد و نه مسافري از مبدا انگليس پذيرفت و نه امكان سفر از ايران به انگليس فراهم بود. محمدحسن ذيبخش، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري نيز روز گذشته در اين باره اعلام كرد؛ با وجود اعلام رفع محدوديت پروازهاي انگليس از ۱۶ ارديبهشت، با موافقت وزارت بهداشت محدوديت پرواز به انگليس رفع شد. ذيبخش در اين باره گفته است؛ در حال حاضر محدوديت پروازي به ۳۹ كشور وجود دارد و پرواز از مبدا و مقصد كشورهايي كه در ليست شرايط ويژه قرار دارند ممنوع بوده و كشورهايي كه در ليست كشورهاي پرخطر قرار دارند ملزم به انجام تست مجدد در ايران هستند. كشورهايي كه ذيبخش عنوان كرده شامل: فرانسه، بوتسوانا، برزيل، جمهوري چك، عراق، استوني، ايرلند، لسوتو، مالاوي، موازمبيك، اسلواكي، آفريقاي جنوبي و زامبيا كه در ليست كشورهاي با شرايط ويژه داراي واريانت انگليسي قرار دارند. همچنين كشورهاي آلباني، آندورا، بحرين، بوليوي، بوسني و هرزگوين، كلمبيا، مصر، اكوادور، مجارستان، اردن، كوزوو، لتوني، لبنان، مالت، مولداوي، مونته‌نگرو، مقدونيه شمالي، فلسطين، سنت لوسيا، صربستان، سيشل، اسلواني، سوئد، سوريه، تانزانيا و امارات متحده عربي در ليست كشورهاي پرخطر با بروز بالاي بيماري قرار دارند. همچنين پرواز‌هاي مسافربري به خارج كشور از فرودگاه بين‌المللي شهيد هاشمي‌نژاد مشهد به دليل شيوع كرونا تنها در چهار مسير هوايي در جريان است و مقصد كنوني پرواز هواپيما‌هاي مسافربري از فرودگاه بين‌المللي شهيد هاشمي‌نژاد تنها به كشورهاي «افغانستان، تركيه، عراق و قطر» است اين در حالي است كه پيش از كرونا پرواز‌هاي خارجي از اين فرودگاه در ۱۴ مسير هوايي بين‌المللي انجام مي‌شد. بررسي آمار شركت فرودگاه‌ها حاكي از آن است كه پروازهاي بين‌المللي ايرلاين‌هاي داخلي در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ در مقايسه با مدت مشابه سال قبل آن ۹۱درصد كاهش داشته اما هنوز آمار جديدي از كاهش پروازها اعلام نشده است.

 

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…