سه شنبه, 30 ارديبهشت 1399 ساعت 13:04

5000 فروند هواپیما بازنشسته می شوند


ناوگان هواپیمایی جهان برای بزرگترین پاکسازی خود آماده می شود . کرونا ویروس سبب شده تا 5000 فروند هواپیما به مرز بازنشستگی پیش از موعد برسند . ایرلاین ریتینگ گزارش می دهد که این تصمیم در پی تحلیل هزینه تعمیر و نگهداری ، نرخ سوخت در دراز مدت و مسایل زیست محیطی اتخاذ شده است .
این گزارش خاطرنشان می کند: بسیاری معتقدند که قیمت پایین سوخت در این روزها سبب خواهد شد تا خطوط هوایی تصمیم بگیرند که با ناوگان قدیمی خود بمانند ولی این دیدگاه کاملا منتفی است چراکه هواپیماهای جدید با توجه به فناوری جدید موتور و سازه ، مصرف سوخت کمتری دارند .
شرکت های هواپیمایی خرید هواپیما را به عنوان دارایی 20+ سال در نظر می گیرند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که نفت خام برنت پس از بهبودی اقتصادی و برای 20 سال آینده 30 دلار بماند . ایرلاین ریتینگ مهم ترین چالش در پساکرونا را محیط زیست خواند و شاهد آن را بودجه اخیر دولت فرانسه برای شرکتهای هواپیمایی خود در این راه می داند .
تعمیر و نگهداری نیز دیگر مسئله مهم و پرهزینه است که دو شاخص خوردگی و خستگی در هواپیماهای قدیمی به آن دامن می زند . به عبارتی هواپیماهای پارک شده کنونی در دراز مدت نیازمند تعمیرات دوره ای سنگین یا سی چک خواهند بود . این چک از 400 هزار تا 800 هزار دلار هزینه دارد . بنابراین هشدار برای بازنشستگی ناوگان ایرباس 340 ،380 و بوئینگ 747 ، 757 ، 767 ، 777 کاملا منطقی است .
این گزارش نشان می دهد که 5000 فروند هواپیما در ریسک بازنشستگی بالا و 1000 فروند دیگر در ریسک متوسط قرار دارند . شاهد این ادعا دلتا ایرلاینز است که تا پایان سال تمام ناوگان 777 خود را حذف می کند . ویرجین آتلانتیک نیز کل ناوگان 747 را در برنامه خود گنجانده است .
اما در این میان ، ایرباس 380 بد شانس تر از بقیه است . امارات ، بزرگترین اپراتور این غول اروپایی اعلام کرده که با این پرنده خداحافظی می کند . قطر ایرویز و کنتاس نیز بر این باورند ولی ایرفرانس هنوز بر بکارگیری 380 اصرار دارد .

 

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…