مواظب تبلت خود باشید 

نمايشگرهايي كه در پشت صندلي مسافران هواپيما نصب مي شود تحت آزمايش هاي ايمني فراواني قرار مي گيرند تا در صورت بروز سانحه از جاي خود جدا نشوند و به سرنشينان هواپيما برخورد نكنند. از آنجا  كه اين نمايشگرها مقابل مسافر قرار دارند. در صورت جدا شدن از جاي خود به پيشاني و چشم مسافر برخورد خواهد كرد.

به منظور افزايش ايمني، آزمايش ويژه «معيار صدمات سر» نيز كه انجام مي شود كه در آن نيرويي حدود 16 برابر گرانش به تجهيزات مورد نظر وارد مي آيد. در اين آزمايش دو صندلي روي يك  ريل متحرك قرار مي گيرد، صندلي جلو برای نصب صفحه نمايشگر و صندلي پشت برای آدمك ويژه آزمايش شتاب اختصاص می یابد. اكنون هردو صندلي با سرعت به حركت در مي آيند و ناگهان متوقف مي شوند. به اين ترتيب نيروي شتاب منفي كه در هنگام بروز سانحه تشكيل مي گردد شبيه سازي مي گردد. پس از هربار آزمايش تغييرهاي لازم صورت مي گيرد و آزمايش دوباره تكرار مي شود. انجام اين آزمايش ها بسيار پر هزينه و وقت گير است. زيرا درهر آزمايش بايد دو صندلي و يك نمايشگر تخريب شود. در ضمن پس از انجام كوچكترين تغييرها، آزمايش بايد چند بار تكرار شود تا نتيجه مورد نظر حاصل گردد.

آزمايش كم هزينه تر ديگري نيز وجود دارد كه در آن با يك چكش سنگين ضربه سنگيني به نمايشگر وارد مي شود تا ذره هايي كه جدا و پخش مي شوند بررسي گردد. در ضمن طبق مقررات ايمني سازمان هواپيمايي كشوري ايالات متحده، همه نمايشگرهاي موجود در هواپيما بايد در برابر حرارت، ضربه، كاهش ناگهاني فشار هوا و شرايط دشوار آب و هوايي مقاومت لازم را داشته باشند و هيچ گونه آسيبي به سرنشينان هواپيما وارد نشود.

ناديده گرفتن موارد ايمني

در حال حاضر بسياري از مسافران تجهيزات الكترونيكي شخصي خود مانند رايانه هاي دستي را به داخل هواپيما مي آورند. تنها در صورتي كه اين تجهيزات با سامانه هاي هواپيما تداخل  نكنند. استفاده از آنها مجاز است. از سوي ديگر هيچ گونه مقررات ايمني مربوط به عدم تداخل آنها در شرايط اضطراري مانند سانحه هوايي يا كاهش سريع فشار هواي داخل هواپيما وجود ندارد. چون نمي توان تجهيزات الكترونيكي شخصي را مانند سامانه هاي نمايشگر  پشت صندلي كنترل كرد. سازندگان تجهيزات الكترونيكي هواپيما تلاش مي كنند تا اين تجهيزات را با تجهيزات الكترونيكي شخصي همسو کنند تا احتمال تداخل در كار سیستم های هواپيما به كمترين حد ممكن كاهش يابد. به اين ترتيب ميزان خطرهاي احتمالي تجهيزات الكترونيكي همراه مسافر به مراتب خيلي بيشتر از تجهيزات الكترونيكي است كه در داخل هواپيما نصب مي شوند.

گفتني است كه ياتا برای لپ تاپ ها در شرایط اضطراری مکان هایی در نظر گرفته تا خطر احتمالی آنها کاهش یابد اما تجهيزات ديگري مانند آي فون يا آي پد كه در دست كاربران زیادی استفاده مي شود، بايد در جيب پشت صندلي قرارداده شود. كارشناسان ايمني اظهار مي کنند كه در صورت برخورد شديد هواپيما با زمين يا شتاب منفي، احتمالي دارد اين وسايل الكترونيكي از جيب پشت صندلي خارج و به يك خطر جدي تبديل شوند.

راه حل هاي ارايه شده

سازندگان تجهيزات اضطراري به منظوركاهش خطرهاي احتمالي صفحه نمايشگر پشت صندلي، راه حل هاي  چشمگيري را ارايه  كرده اند. كارخانه سامسونگ، تبلت هاي كوچكي را ارايه كرده است كه به جاي صفحه نمايشگر در پشت صندلي جاي مي گيرد. مسافر مي تواند علاوه بر تماشاي فيلم، در گوشه اي از صفحه نمايشگر سفارش نوشيدني يا غذا دهد يا مسير پرواز را تماشا كند.

يكي ديگر از راه حل هاي ارايه شده تبلت كوچكي است كه پشت صندلي مسافر قرار مي گيرد  و در صورت بروز وضعيت اضطراري يك صفحه مقاوم به صورت كشويي تبلت را می پوشاند. اين صفحه تحت آزمايش هاي ايمني قرار گرفته است و ديگر لزومي ندارد تا تبلت هم آزمايش ايمني شود. در ضمن چون تبلت، بدون سيم است، بدون صرف هزينه هاي گزاف به راحتي مي توان آن را از جاي خود خارج و اطلاعاتش را به روز كرد.

يكي ديگر از سازندگان تجهيزات الكترونيكي ميز ويژه اي را ساخته است كه انواع گوناگون تبلت ها را دربر مي گيرد. مسافران به راحتي مي توانند تبلت خود را روي اين میز نصب و از آن استفاده كنند و در صورت بروز هر وضعيت اضطراري آن را پشت اين ميز قرار دهند و ميز را ببندند.  به اين ترتيب خطر برخورد تبلت با صورت مسافر بر طرف خواهد شد.

با وجود پيشرفت ها و نوآوري هايي كه در اين زمينه ها صورت گرفته است مسافران مي توانند بدون هيچ خطري از وسايل الكترونيكي شخصي خود در حين پرواز استفاده کنند. زيرا براساس آمار رسمي سال 2014 سيتا، 97 درصد مسافران، وسايل الكترونيكي شخصي با خود دارند.

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…