چاپ

ضرورت آموزش های پایه در هواپیماهای مدرن

شرکت هواپیمایی دلتا روش های ویژه ای را برای مقابله با از دست دادن کنترل هواپیما به اجرا گذاشته است . در حال حاضر دلتا 450 معلم خلبان دارد که 16 نفر از آنها در نیمه نخست سال 2015 آموزش های ویژه ای را برای مقابله با از دست دادن کنترل هواپیما گذراندند . در طی گذراندن این دوره آنها شیوه های مناسبی را برای مقابله بهینه با این وضعیت ابداع کردند .

شرکت هواپیمایی دلتا با همکاری شرکت آویشن پرفورمنس سولوشن APS آموزش های لازم را به بیش از 12 هزار خلبان دلتا ارایه کرده است . به این ترتیب ، خلبانان این شرکت جزو نخستین خلبانانی هستند که تازه ترین شیوه های مقابله با عدم تعادل هواپیما و از کنترل خارج شدن هواپیما را به کار می بندند .

بر اساس آخرین آمار سال 2015 درصدی از خلبانان شرکت های هواپیمایی بر این باورند که به خاطر استفاده از سامانه های بسیار پیشرفته در هواپیماهای امروزی ، نیازی به یادگیری این مانورهای پروازی نیست .

بعضی از خلبانان می گویند از آنجا که قرار نیست در هواپیمایی که پرواز می کنند حالت هایی مانند واماندگی را انجام دهند ، دیگر چه لزومی دارد تا این کار را در شبیه ساز تمرین کنند . به همین دلیل نخست باید این خلبانان را به انجام این تمرین ها ترغیب کرد تا نتیجه مطلوبی حاصل شود .

به گفته یکی از معلم خلبان های دلتا ، برای هواپیماهایی که از سامانه بسیار پیشرفته پروازی برخوردارند ، مواردی پیش می آید که هواپیما در محدوده ای فراتر از تعریف رایانه اش پرواز کند . گاهی وقت ها نقص فنی در سامانه کنترل پرواز ، هواپیما را از کنترل خارج می کند که مستلزم پرواز بدون سامانه است .

پدیده های هواشناسی خاصی نیز شرایطی را به وجود می آورد که به تصمیم گیری سریع احتیاج دارد و خلبان باید فراتر از سامانه خودکار عمل کند و کنترل هواپیما را به دست گیرد . در ضمن دادن فرمان های خطا به سامانه خودکار می تواند هواپیما را از حالت تعادل خارج کند .

در دو مورد جداگانه که هواپیماهای ایرباس 330 دلتا در ارتفاع 37000 پایی پرواز می کردند ، با امواج کوهستانی روبرو شدند که برای ماندن در محدوده تعریف شده ، رایانه نوک هواپیما را بالا آورد و سرعت موتورها را افزایش داد تا سرعت برنامه ریزی شده حفظ شود . در هر دو مورد خلبان مجبور شد پس از قطع کردن خلبان خودکار ، ارتفاع را 4000 پا کاهش دهد .

آموزش معلمان

بر اساس آخرین اطلاعیه FAA آموزش خلبانان برای مقابله با شرایط واماندگی و جلو بردن خودکار فرامین به منظور دور شدن از حالت واماندگی اجباری است . به همین دلیل معلم خلبانان شرکت دلتا پیش تر از شرکت های دیگر در این کشور نسبت به فراگیری چگونگی آموزش شیوه های پیشنهادی FAA اقدام کرده اند .

آموزش های رایانه ای و شبکه ای نیز که اکنون به وسیله دلتا و APS ارایه می شود از لحاظ تئوری ، خلبانان را برای تمرین در شبیه ساز آماده می کند . به این ترتیب علاوه بر آگاهی علمی ، خلبانان تجربه عملی نیز کسب می کنند .

در ضمن خلبانان فرصت می یابند تا شرایط بسیار نادر را در شبیه ساز تجربه کنند . ایکائو نیز در سال 2014 با چاپ راهنمای لازم آموزش مقابله با برهم خوردن تعادل هواپیما را برای خلبانان شرکت های هواپیمایی الزامی کرد .

در حال حاضر دوره کامل مقابله با وضعیت نامتعادل هواپیما یا همان از کنترل خارج شدن هواپیما به مدت 5 روز در مراکز آموزش ایالات متحده انجام می شود . این دوره شامل مطالعه کلاسی یا در اصطلاح عملیات پروازی ، شامل مطالعه زمینی ، تجربه در هواپیما و جلسه های آموزش با شبیه ساز است . لازم به ذکر است که سایر شرکت های هواپیمایی نیز بدون داشتن هیچ گونه ساختاری ، تنها با شبیه سازی خرابی افق نما به نوعی این مانور را شبیه سازی می کردند .

همکاری با بوئینگ

کار بسیار مهمی که شرکت دلتا انجام داد ، اعزام معلم خلبانان خود به کارخانه بوئینگ بود تا دانش بیشتری در این خصوص کسب کنند . تا این زمان هر معلم ، تجربه خود را برای شاگردان بازگو می کرد ، یکی استفاده از سکان و دیگری به عدم استفاده از سکان تاکید داشتند ولی پس از گذراندن دوره در بوئینگ ، آنها روشهای مناسبی را در این خصوص کسب کردند .

اکنون آنها متخصص مقابله با شرایط چون واماندگی هواپیما ، مقابله با لرزش موتور و نرسیدن هوای مناسب به داخل موتور و خارج شدن هواپیما از حالت نامتعادل هستند . اکنون با فراگیر شدن سامانه های خودکار در هواپیما ها ، خلبانان باید مهارت استفاده از سامانه خودکار و پرواز بدون این سامانه را به صورت موازی بیاموزند .

یادگیری

با وجود تنوع گسترده در ناوگان این شرکت ، دلتا بیشترین تنوع ناوگان را در اجرای روش های مقابله با خارج شدن هواپیما از تعادل را داشته است . البته در طی سالهایی که طبق قانون FAA این روش های آموزشی اجرا گردید ، دلتا توانسته است اشکالات درسی شیوه های مقابله را تکمیل تر کند .

اکنون این روش به سه صورت آکادمیک ، معلم به معلم ، معلم به خلبان خط پرواز تدریس می شود . معلمان این شرکت باید بدانند که چه مواردی خاص دلتا است و جه مواردی به تایید صنعت هوایی رسیده است . هدف این دوره ، یکنواخت کردن تجربه آموزشی معلم خلبانان است . زیرا آنها با تجربه متفاوتی به شرکت های هواپیمایی وارد می شوند .

We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…