چاپ

با یک کلیک پذیرش شوید

پيشرفت هاي موجود در روش هاي دريافت كارت پرواز و تحویل بار مسافر به شركت هاي هواپيمايي و همچنين فناوري هاي مربوط به نصب بر چسب شناسايي به بار مسافر مي تواند نقش مهمي در طراحي فرودگاه هاي آينده داشته باشد.

كارشناسان مي گويند در آينده اي نه چندان دور از صف هاي طولاني دريافت كارت پرواز و تحویل بار مسافر به شركت هاي هواپيمايي خبري نخواهد بود. در حال حاضر روند فزآينده اي در استفاده از شبكه هاي رايانه اي به چشم مي خورد كه شامل دريافت كارت پرواز و مشخص كردن شماره صندلي به وسيله خود مسافر است. امروزه مسافران در هر زماني كه به اينترنت دسترسي داشته باشند بليت خود را تهيه و در زمان مشخص شده شماره صندلي را انتخاب و كارت سوار شدن دريافت می كنند. حتي پيش از حركت به فرودگاه نيز مي توانند بر چسب مشخص كننده بار خود را نيز از طريق اينترنت دريافت کنند.

به اين ترتيب شركت هاي هواپيمايي انجام بسياري از كارهاي مربوط به مسافرگيري را به خارج از فرودگاه منتقل كرده اند. تنها كاري كه بايد در فرودگاه انجام شود، تحويل بار و كنترل گذرنامه است.

 در صورتي كه دستگاه چاپ گر بتواند بر چسب شناسايي بار را چاپ كند، مسافر به راحتي مي تواند آن را چاپ و در سامانه تحويل بار شركت وارد كند. به اين ترتيب زماني كه مسافر به فرودگاه رسيد. بار خود را در پيشخوان تحويل بار قرار مي دهد و به طرف بازرسي  مسافر مي رود. در حقيقت هدف اصلي شركت هاي هواپيمايي حذف مراحل دريافت و بر چسب گذاري بار در فرودگاه است تا مسافران هر چه زودتر به هواپيما منتقل شوند. در اين صورت تنها تعداد اندكي از كاركنان شركت هواپيمايي در فرودگاه حاضر خواهند بود تا براي كساني كه نتوانسته اند از طريق اينترنت كارت سوارشدن بگيرند، كارت و بارشان را تحويل بگيرند.

شركت هاي هوپيمايي ايرفرانس / كي  ال  ام با همكاري شركت فست  تراك دو محصول تازه خدمات مسافري به نام "ايی تگ" و "ايي تراك"  ارايه كرده اند كه يك بر چسب و ردياب دايمي به شمار مي آيند. اين محصولات نخست براي مسافران بيزينس و فرست كلاس و همچنين مسافران پر سفر در نظر گرفته شد ه بود. ايی تگ و ايی تراك به سامانه شناسايي "فلائينگ بلو" وصل است. اطلاعاتي كه به وسيله  اين دو محصول در سامانه شناسايي نشان داده مي شود با آخرين پروازي كه مسافر رزرو كرده است هم خواني دارد. به عبارت ديگر، درهر لحظه اطلاعات آخرين پرواز رزرو شده مسافر را نشان مي دهد. صفحه نمايشگر ویژه اين برچسب ها كه «ايي اينك» يا همان مركب الكترونيكي است. جزئيات سفر جاري را نشان مي دهد. در نتيجه، بر چسب معمولي شناسايي بار كه روي كاغذ چاپ مي شود، حذف شده است.

از سوي ديگر «ايی تراك» كه همان ردياب الكترونيكي است و با مكان ياب ماهواره اي ارتباط دارد. از طريق بلوتوث موقعيت دقيق بار را مشخص مي كند. مسافران مي توانند با استفاده از تلفن هوشمند، بار خود را رديابي كنند. شركت ديگري به نام «هومينگ پين» نيز بر چسب هاي هوشمندي ارايه كرده كه كاربران مي توانند آن را به هر چيزي كه مايل باشند (مانند پاسپورت، كيف پول، كليد خودرو و ...) بزنند تا در هر لحظه از موقعيت آنها آگاه باشند. فرودگاه ها نيز از فناوري «آر اف آي دي» براي شناسايي و رديابي بار مسافران استفاده مي كنند تا بتوانند موقعيت بار مسافر را در فرودگاه مشخص کنند.

رديابي بار مسافر

براساس بررسي هاي انجام شده، مسافران پس از تحويل بار خود تا رسيدن به مقصد همواره نگران رسيدن بارشان هستند. بررسي هاي «سيتا» نشان مي دهد كه از هر يك هزار چمدان تحويل داده شد ه به بار، هفت چمدان به مقصدی به جر مقصد صاحب بار حمل مي شوند. از ميان 22 ميليون باري كه به درستي جابجا نشده اند 81 درصد با تاخير تحويل داده شده است. 15 درصد از محتويات آنها به سرقت رفته يا آسيب ديده است. درحالي كه 3 درصد بارهاي مورد نظر به طور كامل سرقت شده است. بيشتر بارهايي كه با تاخير مي رسند  به هنگام انتقال از يك پرواز به پرواز ديگر جابجا مي شوند و با استفاده از سامانه هاي رديابي مي توان از انتقال بار به هواپيماي اشتباه جلوگيري كرد. به اين ترتيب اگر بار به اشتباه به هواپيماي ديگري منتقل شده باشد، در صفحه نمايشگر ردياب نشان داده و هشدار لازم فعال مي شود. در اين صورت بار مورد نظر از اين هواپيما خارج و به هواپيماي مسافر منتقل مي گردد.

مسافرت هاي هوايي و شركت هاي هواپيمايي از همان آغاز همواره در پي يافتن راههاي بهتر براي رديابي بار مسافران بوده اند. فناوري رديابي و يافتن بار مسافر نيز همواره در حال پيشرفت است ولي با وجود ادغام شدن مسافران شركت هاي هواپيمايي و پرواز ارتباطي فراوان در فرودگاه هاي مختلفف انتقال بار مسافران پيچيده تر و دشوارتر شده است.

تغييرهاي چشمگير

تغييرهاي چشمگيري در ساخت و طراحي فرودگاه هاي آينده صورت خواهد گرفت. علاوه بر تغييرهاي معماري، تغييرهاي اساسي در شيوه پذيرش مسافر صورت مي گيرد. در حال حاضر فرودگاه مك كارن در لاس وگاس ايالات متحده تنها فرودگاه درآمريكاي شمالي است كه به سامانه رديابي آر اف اي دي مجهز است. از سوي ديگر شركت هاي هواپيمايی كه در آمريكاي شمالي فعاليت مي كنند نرم افزار ويژه چاپ برچسب بار مسافر را كه مسافران بتوانند از طريق اينترنت چاپ كنند به خوبي توسعه نداده اند. در نتيجه  اين احتمال وجود دارد بارهايي كه از طريق آسيا يا اروپا به مقصد آمريكاي شمالي تحويل داده مي شود با مشكلاتي روبرو گردد.

از سوي ديگر با وجود تشویق شركت هاي هواپيمايي نسبت به دريافت كارت سوار شدن و دريافت بر چسب ويژه بار از طريق اينترنت، هنوز تعداد چشمگيري از مسافران تمايل چنداني  به انجام اين كار ندارند. اين عده از مسافران بر اين باورند كه مراجعه به گيشه تحويل بار ايمن ترين راه تحويل بار و دريافت كار سوارشدن مي باشد. از اين رو شركت هاي هواپيمايي بر اين باورند كه مدتي طول مي كشد تا فرهنگ سازي لازم در اين زمينه صورت گيرد.

يكي ديگر از فناوري هاي تازه در پذيرش مسافر «سازه هاي چاپ شده 4 بعدي» نام دارد كه نسبت به محيطي كه براي آن طراحي شده  واكنش  نشان مي دهد. در اين صورت مسافري كه اين سازه را دريافت كرده است پس از وارد شدن به فرودگاه در مکانی كه از پيش تعيين شده است قرار مي گيرد و با وصل كردن آن به دستگاه ويژه همه اطلاعات مسافر به سامانه پذيرش مسافر منتقل مي گردد. ديگر لزومي ندارد تا مسافر براي پذيرش شد ن درصف هاي طولاني معطل شود.

هدف نهايي، جلوگيري از اتلاف وقت مسافران در صف هاي طولاني و سپري شدن وقت مسافر در مكان هاي ديگري از فرودگاه مانند استراحت گاه، فروشگاه يا غذا خوري ها است. در نتيجه با فراهم كردن محيط هاي مناسب، مسافر باسپري كردن وقت اضافه خود در اين مكان ها با آرامش بيشتري پرواز خود را آغاز مي كند.

ورود و خروج الكترونيكي از ديگر شيوه هاي پذيرش است كه مسافر با داشتن كارت ويژه مي تواند اطلاعات خود را به سامانه پذيرش دهد. در حال حاضر از اين سامانه در كنترل گذرنامه استفاده مي شود كه با هر بار گذشتن از ورودي خروجي الكترونيكي و ثبت اثر انگشت، ورود يا خروج مسافر از مرز هوايي ثبت مي گردد.

با خلوت تر شدن محوطه پذيرش مسافر، تغييرهاي عمده اي در معماري و ساختار فرودگاه ها صورت خواهد گرفت. به اين ترتيب، دست اندركاران و مديران فرودگاه ها كاربري فرودگاه را به گونه اي تغيير مي دهند تا بتوانند بازدهي عمليات فرودگاه به ويژه پذيرش مسافر را افزايش دهند. 

We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…