قرارداد ATR ها امضا شد
پنج‌شنبه ۲۴ فروردین در محل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و با حضور مقامات کمپانی ATR و مدیرعامل این شرکت هواپیمایی،قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای ATR72-600 به امضای مقامات دو کشور رسید که در همین راستا فرهاد پرورش، مدیرعامل هما با بیان اینکه نوسازی ناوگان هوایی کشور پس از مذاکرات هسته ای آغاز شد گفت: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی توسعه ناوگان هوایی متناسب فرودگاه‌های کوچک بوده است.
وی در همین رابطه ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده تنها 90 دردصد جابه‌جایی مسافران از چند فرودگاه صورت می‌گیرد و تنها 10 درصد سهم فرودگاه‌های کوچک است.
پرورش افزود: در همین راستا هما توانست خریدار بهترین هواپیماهای کوچک ۷۰ نفره باشد، امروز نیز بعد از حدود ۱۵ ماه با شروع مذاکرات و تفاهمات اولیه در سفر آقای روحانی به فرانسه قرارداد نهایی در تهران به امضای مقامات دو کشور می‌رسد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما با اشاره به اینکه این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد که در صورت تفاهم با کمپانی ATR علاوه بر ۲۰ فروند خریداری شده ۲۰۰ فروند هواپیمای دیگر از همین مدل خریداری و وارد کشور شود، اظهار داشت: در حال حاضر چهار فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است که پس از انجام مراحل تست تا یک ماه دیگر وارد ایران می‌شود و پنج فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال۲۰۱۷ به ایران منتقل می‌شود. بر این اساس ایران تا پایان سال صاحب ۹ فروند هواپیمای کوچک منطقه‌ای خواهد شد.
وی در خصوص جزییات هواپیماهای خریداری شده گفت: هواپیماهای سفارش شده ۷۰ نفره از نوع ملخی با طول پرواز ۱۵۰۰ کیلومتر است که در حالت عادی مصرف سوخت بسیار کمی دارد.
پرورش تصریح کرد: بر اساس قرارداد هما با ATR این کمپانی در حوزه اقتصادی، فنی و عملیاتی با ایران همکاری خواهد داشت و ما در کنار قرارداد با ایرباس یک قرارداد هم در حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل ایرباس‌ داشتیم که قرار شد ایران و ایرباس همکاری در زمینه امکان تولید قطعات در حوزه سخت افزاری و نرم‌افزاری با استفاده از پتانسیل موجود در داخل کشور را داشته باشند.اکنون همین امتیاز را در قرارداد با ATR تسری داده‌ایم و پیش بینی کردیم که در آینده این همکاری بین دو شرکت وجود داشته باشد.

احتمال ورود سوخوها در سال جاری

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این که برای اجاره و خرید هواپیماهای مسافری سوخو 100 نیاز به تایید اوفک داریم اظهار داشت: اگر اوفک مجوز بدهد احتمال اینکه امسال سوخو 100 وارد ناوگان هوایی کشورمان شود وجود دارد.
مقصود اسعدی سامانی با اشاره به مذاکرات خرید هواپیماهای مسافربری سوخو100 از روسیه توسط ایرلاین‌های داخلی کشورمان اظهار داشت: از سال گذشته مذاکرات برای خرید هواپیماهای سوخو 100 آغاز و دو پرواز نمایشی از این تایپ هواپیما در آسمان ایران انجام شد.
وی با بیان اینکه چند شرکت هواپیمایی ایرانی علاقه‌مند خرید هواپیماهای سوخو 100 شدند، گفت: قرار بر این است که در ابتدا این هواپیماها به صورت اجاره‌ای وارد ناوگان هوایی کشورمان شوند و اگر شرایط آب و هوایی و سایر عوامل مربوط به تایید پرواز این هواپیماها اجازه دهد، این تایپ هواپیمای روسی خریداری خواهد شد.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه برای خرید هواپیمای روسی سوخو100 نیاز به تایید و مجوز اوفک داریم گفت: طبق مقررات وضع شده هر هواپیمایی که بیش از 10 درصد قطعات آن از طریق شرکت‌های آمریکایی تامین شود برای فروش نیاز به مجوز اوفک دارد و این مقررات شامل حال هواپیماهای روسی سوخو هم می‌شود.
وی افزود: بیش از 10 درصد قطعات هواپیمای سوخو100 روسیه از طریق شرکت‌های آمریکایی تامین می شود و بنا بر این برای فروش و اجاره این هواپیماها به ایران باید تایید اوفک را بگیرد.
اسعدی‌ سامانی با اشاره به این که ورود چند تایپ هواپیما باعث افزایش هزینه‌های نگهداری، تعمیرات و آموزش می‌شود گفت: به طور قطع خرید چند تایپ هواپیما و ورود هواپیماهای سوخو100 به ناوگان هوایی ایران از نظر اقتصادی هزینه ها را افزایش می دهد اما هر شرکت هواپیمایی بسته به شرایط خود می‌تواند اقدام به خرید هر تایپ هواپیما کند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت‌های هواپیمایی برای تامین ناوگان میان برد و کوتاه برد خود با شرکت های سازنده هواپیماهای ATR یا امبائر وارد مذاکره نمی شوند، اظهار داشت: خرید این هوپیماها هم نیاز به تایید اوفک را دارد. از سوی دیگر هواپیماهای سوخو 100 ارزان تر از این تایپ هواپیماها هستند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: قیمت کاتالوگی سوخو100 مسافری 35 میلیون دلار است که البته این قیمت در مذاکرات کاهش پیدا می کند.

آسمان 60 فروند بوئینگ خرید

شرکت آسمان قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را امضاء کرد. سایت بویینگ خبر امضای قرارداد با هواپیمایی آسمان را منتشر کرد. بر این اساس  آسمان سفارش ٣٠ فروند B737MAX به ارزش ٣ میلیارد دلار را با این شرکت به امضا رسانده و امکان خرید ٣٠ فروند دیگر از این هواپیما نیز در اين تفاهم نامه عنوان شده است. شروع تحویل این هواپیماها از سال ٢٠٢٢ خواهد بود

به گزارش  روابط عمومی ،  بویینگ ۷۳۷ که در شهرت جهانی خود به بچه بویینگ مشهور شده جزو باریک‌ترین هواپیماهای ساخته شده شرکت بویینگ است. این هواپیما که عمری طولانی داشته و از اواسط دهه ۶۰ از سوی ایرلاین‌ها مورد استفاده قرار گرفته جزو محبوب‌ترین مدل‌های تولید شده بویینگ به حساب می‌آید تا جایی که در حال حاضر حدود هفت هزار فروند از آن سفارش داده شده که تعداد زیادی از آنها پرواز می‌کنند.

این هواپیما که در طول سال‌های گذشته بویینگ مدل‌های فراوانی از ۱۰۰ - ۷۳۷ تا ۹۰۰، ۹۰۰ -۷۳۷ را تولید کرده بسته به نوع و فضای پروازش تعداد مسافران میان ۸۵ تا ۲۱۵ را جابه‌جا می‌کند.

این هواپیما که توان پرواز نزدیک به ۵۰۰۰ کیلومتر را دارد، برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای ایران گزینه‌ای مطلوب به نظر می‌رسد. همچنین می‌توان برای پروازهایی که در کشورهای نزدیک مانند هند یا اروپای شرقی مطرح هستند نیز از مدل‌های این هواپیما استفاده کرد.

هواپیماهای خریداری شده از سوی شرکت آسمان مربوط به مدرن‌ترین نوع از خانواده بوئینگ ۷۳۷ می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته  این شرکت این هواپیما به منظور بهبود برخی شرایط در حوزه مسافت، مصرف سوخت و کیفیت خدمات با تغییراتی همراه شد که سرانجام به بوئینگ ۷۳۷ MAX رسید.

طبق اطلاعات ارائه شده تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی بوئینگ سفارش فروش ۳۶۰۵، ۷۳۷ جدید را دریافت کرده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به موفقیتی که این هواپیما در جذب مشتریان خود داشته در آینده نیز بتواند تعداد سفارش بالاتری دریافت نماییم.

بوئینگ دریافت سفارش برای این هواپیما را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرده که در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به‌طور میانگین بیش از ۷۰۰ سفارش سالانه در این رابطه دریافت کرده است.

این هواپیما توان آن را دارد که در چند کلاس پروازی مسافرگیری کند و تعداد مسافرانی که امکان سوار شدن به آن را دارند بسته به نوع نهایی این هواپیما و کلاس‌های پروازی طراحی شده از ۱۳۸ نفر تا ۲۲۰ نفر تخمین زده می‌شود.

رشد چشمگیر مسافران نوروزی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ثبت روزانه ۸۰۰ پرواز در فرودگاه‌های سراسر کشور طی ۱۰ روز نخست سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: خوشبختانه در سفرهای نوروزی سال ۹۶ تا زمان فعلی شاهد رشد بالای ۱۷ درصدی مسافرین و همچنین افزایش ۱۱ درصدی پروازها در کشور بوده‌ایم.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخصوص آمار سفرهای نوروزی در دهه اول و دوم ایام تعطیل گفت: با توجه به آمار موجود تعداد پروازهای روزانه در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه سال گذشته حدود ۶۵۰ پرواز ثبت شده بود در حالی که این آمار برای امسال از ابتدای طرح نوروزی تا کنون به حدود ۸۰۰ پرواز ارتقا پیدا کرده است.

اسعدی سامانی در ادامه از مسافرت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با هواپیما و همچنین انجام نزدیک به ۱۶ هزار نشست و برخاست در فرودگاه‌های سراسر کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه در سفرهای نوروزی سال ۹۶ تا امروز شاهد رشد بالای ۱۷ درصدی مسافران و همچنین افزایش ۱۱ درصدی پروازها در کشور بوده‌ایم.

وی فرودگاه‌های مهرآباد، امام خمینی(ره) و مشهد را به ترتیب دارای بیشترین آمار پروازها در این مدت اعلام کرد و گفت: با توجه به گزارش‌های موجود متوسط پروازهای فرودگاه مهرآباد روزانه ۴۲۱ پرواز، فرودگاه امام خمینی (ره) ۲۳۷ پرواز و فرودگاه مشهد ۲۰۲ پرواز ثبت شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین بیان کرد: بدون شک طی این ایام تمامی عوامل فرودگاهی اعم از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگا‌ه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیران فرودگاه‌های مختلف کشور، نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین همه عواملی که در فرودگاه‌ها مسئولیتی برعهده دارند در تلاشند تا ضمن ساماندهی هرچه بهتر سفرها، امکانات لازم جهت برخورداری مسافرین از پروازهای خوب را فراهم کنند.

این مقام مسئول با تأکید براینکه خوشبختانه در ۱۰ روز اول سفرهای نوروزی شاهد تاخیرات نسبتا کمی در مقایسه با سال گذشته برای پروازها بودیم گفت: پیش‌بینی می‌کنیم موج دوم سفرها تیز در ۱۰ روز بعدی با همین روند ادامه پیدا کند.

اسعدی سامانی همچنین اضافه کرد: به گفته نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی درحال حاضر ظرفیت‌های خالی در پروازهای ۱۰ روز آتی وجود داردو مسافران می‌توانند از این فرصت در روزهای آینده استفاده کنند.

وی درخصوص نرخ بلیت هواپیما نیز در این ایام بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قیمت‌ها نسبتا مناسب بوده و با نرخ‌های متعادل و مناسبی به هموطنان ارائه می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین تأکید کرد: مسافرین عزیز توجه کنند تا بلیت‌ها را حتما از دفاتر فروش شرکت‌های دارای مجوز بند الف یا سایت‌های اصلی این شرکت‌ها خریداری کنند چرا که سایت‌های غیرمجازی هستند که با عرضه بلیت‌ مشکلاتی را در این بخش به وجود می‌آورند.

اسعدی سامانی در این رابطه اضافه کرد: در چند روز گذشته شاهد بودیم یکی از این سایت‌های غیرمجاز ضمن صدور بیش از ۱۲۰۰ بلیت جعلی برای مردم مشکلات عدیده‌ای در فرآیند سفرها به وجود آورد. این مورد با کمک پلیس فتا شناسایی شد.

به گفته این مقام مسئول تمامی افراد باید پس از خرید بلیت نسبت به اعتبار سنجی آن از طریق سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی اقدام کنند تا در زمان مراجعه به فرودگاه دچار مشکل نشوند./

فرصت های از دست رفته صادرات هوایی

حمل و نقل هوایی در ایران تقریبا در انحصار جابه‌جایی مسافر است و انتقال بار و کالا از طریق آسمان سهم اندکی از حمل و نقل دارد.

این وضعیتی است که به گفته کارشناسان و دست‌اندرکاران حمل و نقل هوایی سال‌هاست بر این بخش حاکم شده و فرصت‌های اقتصادی را خصوصا در حوزه صادرات برخی اقلام کشاورزی از کشور ما سلب می‌کند. فرصتی که کشورهای رقیب با وجود هم تراز نبودن کالاهای‌شان از نظر کیفیت با محصولات ایرانی، به دلیل ارتقای ناوگان حمل و نقل هوایی به خوبی از آن استفاده می‌کنند.

خرید هواپیمای باری برای ایرلاین‌ها مقرون به‌صرفه نیست

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه هزینه‌های بالای انتقال بار توسط ناوگان هوایی در حال حاضر این نوع حمل و نقل را از نظر اقتصادی توجیه‌ناپذیر کرده است می‌گوید: ایرلاین‌های خصوصی ما هواپیمای کارگو (باری) ندارند و خرید هواپیمای کارگو برای ایرلاین‌های ایرانی مقرون به‌صرفه نیست چون قیمت هواپیما به اضافه هزینه‌های دیگری که حمل و نقل بار به صورت هوایی دارد سرمایه‌گذاری در این امر را توجیه‌ناپذیر کرده است.

مقصود اسعدی‌سامانی افزود: در حال حاضر تعداد هواپیماهای کارگو که در ناوگان تجاری هوایی کشور فعالیت می‌کنند کمتر از 5 فروند است که همین تعداد هم از نظر بهره‌‌وری رتبه پایینی دارند، به‌عنوان مثال بوئینگ 747 کارگوی ایرلاین دولتی کشور یعنی هما، حداکثر در هفته‌‌ یک پرواز دارد.

انصراف فعالان بخش کشاورزی از صادرات هوایی به دلیل هزینه بالا

اسعدی‌سامانی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دنیا حمل‌ ونقل هوایی را لازمه توسعه و یکی از نهاده‌های تولید می‌‌دانند و به این صنعت توجه خاصی دارند، اظهار کرد: اگر به کشورهایی که در صادرات هوایی و حمل و نقل بار از طریق هواپیما موفق عمل می‌کنند، توجه کنیم یکی از نکاتی که آنها مدنظر قرار می‌دهند اختصاص یارانه به حمل و نقل هوایی است تا قیمت این نوع حمل و نقل برای تولید‌کنندگان و صادرکنندگان، اقتصادی شود اما در کشور ما به حمل و نقل بار از طریق هواپیما یارانه تعلق نمی‌گیرد و سوخت هواپیماهای باری هم یارانه‌ای نیست و برای هواپیماهای باری مطابق با نرخ فوب خلیج‌فارس یعنی حدود 1300 تومان عرضه می‌شود. جابه‌جایی کالا توسط هواپیما در سال 90 حدود 60 هزار تن بوده که با آزادسازی نرخ سوخت هواپیمای باری، اکنون‌ به حدود 10 هزار تن کاهش یافته است. با آزادسازی نرخ سوخت هواپیمای باری، به 10 هزار تن کاهش یافت. بر این اساس با توجه به قیمت بالای سوخت برای هواپیماهای باری برای صادرکنندگان ایرانی صرفه ندارد کالای خود را از طریق هواپیما جابه‌جا کنند. مثلا برخی فعالان بخش کشاورزی مایل بودند تولیداتی از قبیل میوه، صیفی و قارچ را از طریق هواپیما به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای همسایه شمال ایران صادر کنند اما به دلیل هزینه بالای صادرات با هواپیما از این کار منصرف شدند.

اعضای انجمن

logos