كارگاه آموزشي آشنايي با كنوانسيون كيپ تاون 2001 برگزار شد

 به دنبال در دستور كار قرار گرفتن موضوع الحاق ايران به كنوانسيون كيپ تاون 2001 در وزارت راه و شهرسازي، كارگاه آموزشي آشنايي كنوانسيون مذكور، برنامه ريزي و با حضور مديران و كارشناسان حوزه هاي حقوقي و فني شركت هاي هواپيمايي با مشاركت انجمن شركت هاي هواپيمايي و سازمان هواپيمايي كشوري برگزار شد.

در اين جلسه ابتدا علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي كشوري طي سخناني با تشريح وضعيت صنعت حمل و نقل هوايي و لزوم اهتمام بيشتر به انسجام و ايجاد باوري درست از جايگاه صنعت حمل و نقل هوايي و نقش موثري كه مي تواند در توسعه اقتصادي كشور داشته باشد، گفت: اين محدوديت هاي چند دهه گذشته و در حاشيه قرار گرفتن اين صنعت اگر چه موجبات توقف و زمينگير شدن صنعت حمل و نقل هوايي بخش سيويل نشده اما در مقايسه با سايرين حركت توسعه اي در اين بخش را با كندي روبرو كرده بود كه در حال گذر از آن مرحله هستيم.

وي در اين جلسه با اشاره به اينكه پتانسيل هاي موجود در صنعت حمل و نقل هوايي و نيروهاي با استعداد كه همواره آمادگي مشاركت و همكاري در جهت ارتقاء سطح آموزش داشته و دارند نويد بخش آينده روشن و روبه تكامل بخش هوايي است كه اين جلسه و برگزاري كارگاه آموزشي آشنايي با مباني حقوقي كنوانسيون كيپ تاون 2001 نمونه اي از اين تلاش هاست كه لازم است هم به جهات مختلف مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

در اين جلسه همچنين عليرضا منظري در خصوص تاريخچه و ساختارهاي كنواسيون، دكتر مولايي مشاور حقوقي وزير راه و شهرسازي در خصوص ضرورت الحاق كشورمان به كنوانسيون هاي بين المللي، دكتر كاظمي در خصوص بررسي ابعاد حقوقي كنوانسيون و دكتر اشراقي استاد دانشگاه تهران در خصوص تامين مالي و تضامين در كنوانسيون كيپ تاون به ايراد سخنراني پرداختند.

محور اساسي تاريخچه و ساختارهاي كنوانسيون، ابعاد حقوقي، تامين مالي و تضامني در كنوانسيون كيپ تاون در اين دوره مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

سرنوشت توپولف های زمینگیر

 از سال ۱۳۸۹ که با حکم رسمی هیات دولت پرواز هواپیماهای روسی توپولوف در آسمان ایران متوقف شد، ایرلاین‌هایی که این هواپیماها را خریداری کرده بودند با مشکلاتی در حفظ و نگهداری آنها و البته محاسبه هزینه‌های به وجود آمده پس از زمین‌گیری این هواپیماها دست و پنجه نرم می‌کنند.

در سال‌های اوج‌گیری تحریم‌ها علیه ایران و محدودیت‌ ورود هواپیماهای جدید و قطعات یدکی برای آنها برخی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مجبور شدند به استفاده از هواپیماهای روس رو بیاورند. هواپیماهایی که عملکرد آنها به دلیل ثبت چند سقوط و حادثه رسمی با اما و اگرهای جدی مواجه شد.

به دنبال این حوادث هیات دولت تصمیم گرفت نسبت به ممنوع کردن پرواز این هواپیما حکمی رسمی صادر کند که تاکنون نیز ادامه داشته و به نظر نمی‌رسد لااقل در آینده‌ای نزدیک تغییری در رابطه با آن به وجود بیاورد. مساله‌ای که باعث شده تکلیف این شرکت‌ها هواپیمایی مالک توپولوف نامشخص باقی بماند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است: همان‌طور که با مساعدت هیات دولت امکان آن به وجود آمد که بخشی از بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی به نهادهای دولتی با طلب‌های آنها تهاتر شود، می‌توان نسبت به محاسبه‌ی زیان حاصل از زمین‌گیری هواپیماهای توپولوف و تهاتر آنها اقدام کرد.

مقصود اسعدی سامانی درباره سرنوشت این هواپیماها، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹ که پرواز توپولوف در ایران ممنوع شد ۲۳ فروند از این هواپیماها در ایران زمین‌گیر شدند که متعلق به چهار شرکت ایران‌ایر تور، کیش‌ایر، کاسپین و تابان هستند.

وی ادامه داد: با گذشت چند سال از این دستورالعمل هنوز تکلیف نهایی این هواپیماها مشخص نیست و تنها شرکت‌های هواپیمایی مالک آنها مجبورند هزینه گزافی برای پارکینگ محل توقف آنها پرداخت کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که تخمین خسارت به وجود آمده برای این ایرلاین‌ها از محل زمین‌گیری هواپیماهای توپولوف حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است، تاکید کرد: این شرکت‌ها در کنار هزینه پارکینگ و نیروی متخصصی که برای استفاده از این هواپیماها آموزش دیده به دلیل اجبار بر عدم استفاده از هواپیماهای ملکی‌شان نیز زیان دیده‌اند و از این‌رو این درخواست را ارائه کردیم که لااقل شرایط برای تهاتر این خسارت فراهم شود.

اسعدی سامانی با اشاره به لایحه الحاقی بودجه ارائه شده به مجلس برای تعیین تکلیف این موضوع، اظهار کرد: امیدواریم با مساعدت نمایندگان مجلس و تصویب قانونی برای اجرایی شدن این تهاتر لااقل بخشی از خسارات سال‌های گذشته جبران شود تا چهار شرکت ایرانی زیان‌دیده بخشی از خسارات خود را با بدهی‌هایشان تهاتر کنند.

ورود ATR ها نزدیک است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه مذاکرات اصولی شرکت‌های هواپیمایی ایران با هواپیماسازهای مطرح جهان فارغ از تمام مسائل سیاسی ادامه دارد، از رسیدن مذاکره با شرکت هواپیماسازی ATR به مراحل پایانی خود خبر داد.

مقصود اسعدی سامانی با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه موتورهای شرکت ATR از سوی کانادا تامین می‌شود، در مراحل پایانی مذاکرات ایران دیدگاه خود نسبت به چگونگی استفاده از این هواپیماها را روشن کرد و با توجه به وعده‌هایی که مسئولان ATR برای نهایی کردن مذاکرات داده‌اند، این امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک قرارداد مربوط به خرید این هواپیماها به امضا برسد.

وی با بیان اینکه دو شرکت هواپیماساز ایرباس و بوئینگ با توجه به تعهداتی که در قراردادهای خود دارند، به فروش هواپیما به ایران پایبند هستند، تاکید کرد: فارغ از بحث‌ها و شعارهای سیاسی که خارج از این حوزه تخصصی است، در حال حاضر اجرایی شدن این توافق‌ها هیچ مشکل خاصی ندارد و دو طرف نسبت به اجرای آنها تعهد جدی دارند.

اعتبار سنجی بلیت های نوروزی

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در نخستین نشست ستاد پروازهای نوروزی اعلام کرد: فروش بلیت از طریق شبکه های مجازی مانند تلگرام نگرانی هایی را ایجاد کرده است؛ زیرا گاهی برای بلیت های فروخته شده، صندلی وجود ندارد.

مقصود اسعدی سامانی در این نشست تاکید کرد فروش بلیت باید از طریق دفترهای فروش مجاز و سایت های رسمی شرکت های هواپیمایی صورت گیرد.

 سامانی اضافه کرد: در سایت انجمن شرکت های هواپیمایی قابلیت اعتبارسنجی بلیت ها فراهم شده است تا مسافران بتوانند بلیت خریداری شده را راستی آزمایی کنند

وی از تاثیر آزادسازی نرخ بلیت بر متعادل شدن بازار خبر داد و گفت: برخلاف تصور برخی افراد درباره افزایش هیجانی نرخ ها، خوشبختانه شاهد یک نرخ متعادل و مناسب در بازار هستیم؛ به گونه ای که بعضی نرخ ها بسیار پایین تر از کلاس نرخی است که در تارنمای شرکت های هواپیمایی قرار می گیرد.

تاثیرات پیاده نشدن مسافران از هواپیما 

در طول ماه‌های گذشته در بسیاری از پروازهایی که بنا به دلایل مختلف با تاخیرهای نسبتا طولانی مدت نیز مواجه شدند بعضی از مسافران ترجیح دادند به جای پیاده‌ شدن از صرف از هواپیما نسبت به شرایط پروازی خود اعتراض کرده و برای دریافت غرامت تلاش کنند.

با وجود آنکه با ابلاغیه دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی در حقوق مسافر عملا شرایط برای هم شرکت‌های هواپیمایی و هم مسافران در تبادل اقتصادی با یکدیگر شفاف شد، اما هنوز در برخی موارد دو طرف با یکدیگر اختلاف‌نظرهایی دارند.

یکی از این اختلافات مربوط به پروازهایی می‌شود که پس از چند ساعت تاخیر انجام می‌گیرد و به این دلیل مسافران آنها برنامه‌ریزی می‌کنند تا شرایط را نسبت به آنچه خود می‌خواهند تغییر دهند، مسائلی که به باقی‌ماندن تعدادی از مسافران در کابین هواپیما و پیاده نشدن آنها تا زمان دریافت غرامت و یا امتیاز جدید از ایرلاین مربوطه ختم می‌شود.

با وجود آنکه در نگاه نخست به نظر می‌رسد مسافران برای گرفتن این تصمیم حق دارند اما صحبت‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نشان می‌دهد نه تنها این نوع از اعتراض از نظر قانونی مجاز نیست که حتی تاثیراتی را به وجود می‌آورد که می‌تواند برنامه‌های پروازی تعداد زیادی از شرکت‌ها را بهم بریزد.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه توضیح داد: متاسفانه پس از آنکه یکی از برنامه‌های تلویزیونی مسافران یک پرواز را که در اعتراض به تاخیر خود از هواپیما خارج نشده بودند به عنوان قهرمان ملی معرفی کرد، در بسیاری از پروازها مسافران برای نشان دادن اعتراض خود دست به همین اقدام می‌زنند که این موضوع مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

وی با بیان این که توقف هر یک دقیقه هواپیمای فعال می‌تواند برای شرکت هواپیمایی 500 دلار هزینه داشته باشد، اظهار کرد: با نگاهی به این آمار مشخص می‌شود که قطعا شرکت هواپیمایی مربوطه نه تنها هیچ علاقه‌ای به تاخیر افتادن پروازهایش ندارد که حتی تمام برنامه‌ریزی‌های مربوط به این شرکت برای انجام به موقع پروازها و بهره‌وری حداکثری ناوگان خواهد بود. در کنار آن ارائه‌ی بهترین خدمات به مسافران و حفظ آنها برای پروازهای آینده مساله دیگری است که شرکت‌های هواپیمایی را بر آن می‌دارد تا با تمام توان خود نسبت به انجام به موقع پروازها اقدام کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به تاخیرهایی که هیچ ارتباطی به هواپیما یا ایرلاین ندارند، تاکید کرد: این شرکت‌ها باید پس از آنکه ناوگان خود را اماده کردند با توجه به شرایط فرودگاه و شرایط جوی نسبت به پرواز اقدام کنند. قطعا وقتی آب و هوا اجازه پرواز نمی‌دهد مقصر این اتفاق شرکت هواپیمایی نخواهد بود، اما متاسفانه در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از پروازهای تاخیر خورده به دلیل مسائل جوی با اعتراض مسافران و پیاده نشدن آنها از هواپیما مواجه شدند.

به گفته وی، این اعتراض‌ها که از نظر قانونی نیز هیچ وجهه‌ای ندارد می‌تواند بعد از چند دقیقه به تاخیر در عملیات پروازی این هواپیما در دیگر مسیرها و حتی برهم خوردن شرایط باند پرواز برای دیگر شرکت‌ها منجر شود که اوضاع سفر دیگر مسافران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اسعدی سامانی خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که شرایط برای پرداخت غرامت در صورت تاخیرهای بلندمدت مشخص شده و مسافران می‌توانند از این طریق حقوق خود را به دست بیاورند، این امید وجود دارد که اعتراض‌های شبیه به پیاده نشدن از هواپیما که هم برای شرکت هواپیمایی هم برای فرودگاه و هم برای دیگران مسافران مشکل‌ساز است، ادامه پیدا نکند.

اعضای انجمن

logos