فرصت های از دست رفته صادرات هوایی

حمل و نقل هوایی در ایران تقریبا در انحصار جابه‌جایی مسافر است و انتقال بار و کالا از طریق آسمان سهم اندکی از حمل و نقل دارد.

این وضعیتی است که به گفته کارشناسان و دست‌اندرکاران حمل و نقل هوایی سال‌هاست بر این بخش حاکم شده و فرصت‌های اقتصادی را خصوصا در حوزه صادرات برخی اقلام کشاورزی از کشور ما سلب می‌کند. فرصتی که کشورهای رقیب با وجود هم تراز نبودن کالاهای‌شان از نظر کیفیت با محصولات ایرانی، به دلیل ارتقای ناوگان حمل و نقل هوایی به خوبی از آن استفاده می‌کنند.

خرید هواپیمای باری برای ایرلاین‌ها مقرون به‌صرفه نیست

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه هزینه‌های بالای انتقال بار توسط ناوگان هوایی در حال حاضر این نوع حمل و نقل را از نظر اقتصادی توجیه‌ناپذیر کرده است می‌گوید: ایرلاین‌های خصوصی ما هواپیمای کارگو (باری) ندارند و خرید هواپیمای کارگو برای ایرلاین‌های ایرانی مقرون به‌صرفه نیست چون قیمت هواپیما به اضافه هزینه‌های دیگری که حمل و نقل بار به صورت هوایی دارد سرمایه‌گذاری در این امر را توجیه‌ناپذیر کرده است.

مقصود اسعدی‌سامانی افزود: در حال حاضر تعداد هواپیماهای کارگو که در ناوگان تجاری هوایی کشور فعالیت می‌کنند کمتر از 5 فروند است که همین تعداد هم از نظر بهره‌‌وری رتبه پایینی دارند، به‌عنوان مثال بوئینگ 747 کارگوی ایرلاین دولتی کشور یعنی هما، حداکثر در هفته‌‌ یک پرواز دارد.

انصراف فعالان بخش کشاورزی از صادرات هوایی به دلیل هزینه بالا

اسعدی‌سامانی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دنیا حمل‌ ونقل هوایی را لازمه توسعه و یکی از نهاده‌های تولید می‌‌دانند و به این صنعت توجه خاصی دارند، اظهار کرد: اگر به کشورهایی که در صادرات هوایی و حمل و نقل بار از طریق هواپیما موفق عمل می‌کنند، توجه کنیم یکی از نکاتی که آنها مدنظر قرار می‌دهند اختصاص یارانه به حمل و نقل هوایی است تا قیمت این نوع حمل و نقل برای تولید‌کنندگان و صادرکنندگان، اقتصادی شود اما در کشور ما به حمل و نقل بار از طریق هواپیما یارانه تعلق نمی‌گیرد و سوخت هواپیماهای باری هم یارانه‌ای نیست و برای هواپیماهای باری مطابق با نرخ فوب خلیج‌فارس یعنی حدود 1300 تومان عرضه می‌شود. جابه‌جایی کالا توسط هواپیما در سال 90 حدود 60 هزار تن بوده که با آزادسازی نرخ سوخت هواپیمای باری، اکنون‌ به حدود 10 هزار تن کاهش یافته است. با آزادسازی نرخ سوخت هواپیمای باری، به 10 هزار تن کاهش یافت. بر این اساس با توجه به قیمت بالای سوخت برای هواپیماهای باری برای صادرکنندگان ایرانی صرفه ندارد کالای خود را از طریق هواپیما جابه‌جا کنند. مثلا برخی فعالان بخش کشاورزی مایل بودند تولیداتی از قبیل میوه، صیفی و قارچ را از طریق هواپیما به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای همسایه شمال ایران صادر کنند اما به دلیل هزینه بالای صادرات با هواپیما از این کار منصرف شدند.

ورود ایرباس330 هما

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان این‌که ورود ایرباس ۳۳۰ به ایران فرود نخستین هواپیمای پهن‌پیکر کشور بعد از سال‌های طولانی به حساب می‌آید، عنوان کرد: روزهای آینده سومین هواپیمای مسافرتی خریداری شده از سوی ایران‌ایر نیز به ناوگان اضافه خواهد شد.

 فرهاد پرورش در حاشیه مراسم ورود دومین هواپیمایی ایران‌ایر به فرودگاه مهرآباد با بیان این مطلب، اظهار کرد: آنچه که امروز نتیجه نهایی آن مشخص شده حاصل مذاکراتی دوساله و بسیار طولانی است که پیچیدگی‌های قابل توجهی داشته و با حمایت‌های شخص رییس جمهور کشور و وزیر راه و شهرسازی به ایران وارد شده است.

به گفته وی، پس از هواپیمای نخست که خط‌شکن تحریم‌ها بود و توانست به شکلی جدی سایه سخت محدودیت‌ها علیه اقتصاد ایران را بشکند، این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای پهن‌پیکر خریداری شده از سوی ایران به حساب می‌آید که بناست در طول روزهای آینده دومین فروند از این مدل و سومین هواپیمای خریداری شده از ایرباس نیز به ناوگان ایران اضافه شود.

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان این‌که باید به این نکته توجه داشت که در جریان مذاکرات دو طرف به دنبال رسیدن به خواسته‌ها و منافع خود هستند، تصریح کرد: ایران‌ایر تلاش کرد در عین آنکه منافع کشورهای صادرکننده هواپیما را لحاظ کند به اهداف اقتصادی خود نیز در فرآیند خرید هواپیما دسترسی پیدا کند. آنچه بیش از تعداد هواپیماهای جدید برای ما اهمیت دارد کیفیت خدماتی است که به مسافران ارائه خواهد شد. هما شرکتی بوده که حدود ۴۰ سال قبل با بوئینگ ۷۴۷ خود پروازهای مستقیم تهران نیویورک را اجرایی کرده و در حال حاضر نیز ما امکانات و ظرفیت‌های آن را داریم که با رسیدن ناوگان جدید به مسیرهای طولانی و مهم فکر کنیم.

پرورش درباره‌ی آخرین وضعیت ورود هواپیمای جدید به ایران نیز گفت: روز گذشته فرآیند تست‌فلایت (پرواز آزمایشی) انجام شد و در حال حاضر تیمی از ایران‌ایر در فرانسه هستند تا مراحل نهایی کار را طی کرده و هواپیمای جدید را به ایران تحویل دهند. پس از آنکه خلبان و تیم مهندسی فنی مراحل ابتدایی را نهایی کرد گام‌های آخر برای فرآیند مالی تحویل این هواپیما نیز اجرایی می‌شود و ما امیدواریم حداکثر ۲۹ تا ۳۰ اسفندماه امسال این هواپیما به ناوگان ایران برسد.

وی درباره زمان‌بندی ورود هواپیماهای جدید در سال آینده توضیح داد: طبق توافقات صورت گرفته با ایرباس ما در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی چهار فروند ایرباس ۳۲۰ تحویل خواهیم گرفت که این هواپیماها در حال حاضر در مرحله انتخاب و گزینش دقیق شرایط و مسائل فنی قرار دارد و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ما تحویل داده شود. در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ایرباس چند فروند هواپیمای ۳۲۱ و چند فروند از هواپیماهای پهن‌پیکر خود را به ما تحویل خواهد داد.

مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: ایرباس ۳۳۰ تحویل داده شده به ایران سفر اول خود را به مقصد مشهد مقدس انجام خواهد داد و سپس برای آشنایی نیروها و متخصصین داخلی حدود یک هفته سفر به مقاصد داخلی را تجربه می‌کند، اما پس از آن به مقصد کشورهای اروپایی سفر خواهد کرد و احتمال آن وجود دارد که ایران‌ایر از آن برای سفر به خاور دور و مقاصد دورتر نیز بهره بگیرد.

پرورش درباره‌ی آخرین وضعیت اصلاح ساختاری ایران‌ایر نیز تصریح کرد: از چند سال قبل مصوبات مربوط به این اصلاح ساختاری از سوی هیات وزیران تصویب شده و خوشبختانه پیگیری‌های جدی در این مسیر صورت گرفته است. ما امیدواریم ظرف چند ماه آینده اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ دهد هرچند احتمال آن وجود خواهد داشت که در صورت نیاز به مصوبه نمایندگان مجلس نیز احتیاج پیدا کنیم که این موضوع می‌تواند فرآیند نهایی کار را قدری طولانی کند.

افزایش سهم سفرهای هوایی در حمل ونقل

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اتفاقات مثبتی که در صنعت هوانوردی ایران در طول ماه‌های گذشته اتفاق افتاده از رشد ۲.۴ درصدی سهم صنعت هوانوردی در جابه‌جایی مسافران خبر داد.

مقصود اسعدی سامانی در مراسم ورود دومین ایرباس به فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: خوشبختانه با اقداماتی که در زمینه‌ی آزادسازی نرخ بلیت، بهسازی ناوگان و حمایت از ایرلاین‌ها صورت گرفته، صنعت هوانوردی ایران تغییرات مثبتی را پشت سر گذاشته تا جایی که طبق آمارهای جدید سهم این بخش در جابه‌جایی مسافران از حدود ۱۲ درصد به ۱۴.۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: افزایش سهم صنعت هوایی ایران در شرایطی که ناوگان این بخش توسعه یافته و ایمن شده است به معنای آن خواهد بود که تلفات رانندگی پایین آمده و هزینه رفت‌وآمدهای جاده‌ای کمتر می‌شود. رشد این بخش به معنی توسعه صنعت حمل‌ونقل ایران خواهد بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که این امید وجود دارد که در کنار هما دیگر سرمایه‌گذاران این عرصه مورد حمایت قرار گیرند، تاکید کرد: ایرلاین‌های فعال بخش خصوصی نیز می‌توانند در این حوزه فعالیت‌های جدی داشته و توانایی‌های خود را نشان دهند. از این‌رو این امیدواری وجود دارد که دولت و وزارت راه و شهرسازی در قالب طرح‌های حمایتی و البته استفاده از منابع صندوق توسعه ملی شرایط را برای فعالیت این سرمایه‌گذاران نیز فراهم کند.


صنعت هوانوردی نیازمند تاسیس صندوق توسعه

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار تاسیس صندوق توسعه حمل‌ونقل برای کمک به بخش خصوصی شد.
مقصود اسعدی در مراسم ورود دومین هواپیمای پسابرجام طی سخنرانی ورود این هواپیمای پهن‌پیکر را تبریک گفت و عنوان کرد: ورود هواپیماها با تلاش و حمایت وزیر راه و شهرسازی و تیم مذاکره‌کننده صورت گرفت.
وی در همین رابطه ادامه داد: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و در راستای ان امکان بیشتر مردم برای استفاده از حمل‌ونقل هوایی از جمله اقداماتی بود که در یکسال اخیر صورت گرفته است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نوسازی ناوگان هوایی کشور به معنای کاهش تصادفات جاده‌ای و سوق پیداکردن مسافران جاده‌ای به سمت حمل‌ونقل هوایی است، گفت: این از اتفاقات بسیار مهمی است که صورت گرفته است.
اسعدی سامانی خاطرنشان کرد: صنعت هوانوردی کشور نیازمند توجه ویژه است تا بتواند به جایگاه اصلی خود در منطقه و جهان بازگرد.
وی در پایان خواستار تاسیس صندوق حمل‌ونقل برای کمک به بخش خصوصی شد تا آنها هم بتواند شاهد ورود هواپیمای نو به ناوگان‌شان باشند.

آیا بلیت اینترنتی معتبر است ؟

با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز تعداد متقاضیان برای خرید بلیت هواپیما پروازهای داخلی و خارجی در این ایام افزایش یافته و این احتمال وجود دارد که با کاهش ظرفیت‌ها در روزهای آینده تقاضا برای خرید بلیت حداکثری شود.
 
هرچند با دستورالعمل رسمی وزارت راه و شهرسازی از حدود دو سال قبل طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما آغاز شده و اختیار قیمت‌گذاری نهایی با شرکت‌های هواپیمایی است، اما به دلیل بالارفتن تقاضا در ایام پیک سفر سازمان هواپیمایی ترجیح می‌دهد تا با برپایی شرایطی و جذب همکاری ایرلاین‌ها امکان افزایش توجیه‌ناپدیر قیمت بلیت مانند روزهای تعطیلات نوروزی را به حداقل برساند موضوعی که در نوروز پیش‌رو نیز اجرایی خواهد شد.
در کنار بحث مدیریت کلان بازار چگونگی خرید بلیت مسافران و اعتبارسنجی آنها نیز مساله مهم دیگری است که سازمان هواپیمایی از مدت‌ها قبل پیگیری کرده است. پس از آنکه صحبت از ورود گسترده سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت مطرح شد حالا به نظر می‌رسد این سایت‌ها امکان فعالیت پیدا کرده‌اند اما همچنان حرف نهایی را در این حوزه نهادهای رسمی خواهند زد.
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره‌ی چگونگی استفاده مسافران از سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته متقاضیان امکان آن را خواهند داشت که به دفاتر رسمی فروش بلیت در سراسر کشور که مجوز بند «الف» را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده‌اند مراجعه کرده و خرید خود را به شکل رسمی نهایی کند.
وی با اشاره به فعالیت برخی سامانه‌های فروش بلیت در ایام نوروز، تاکید کرد: مسافرانی که از این سامانه‌ها بلیت تهیه می‌کنند باید نسبت به اعتبارسنجی بلیت‌های خود اقدامات لازم را انجام داده و مطمئن شوند بلیت به فروش رفته با برنامه‌ریزی‌های شرکت‌های هواپیمایی منطبق است، زیرا در غیر این صورت این مسافران خواهند بود که زیان می‌بینند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای شفافیت بازار در سفرهای نوروزی، توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمام ایرلاین‌ها اطلاعات دقیقی از کلاس‌های پروازی خود و همچنین قیمت‌های ارائه شده در برنامه‌ها را ارائه کردند. با استفاده از این امکانات مسافران هم شرایط آن را خواهند داشت که انتخاب دقیقی صورت دهند و هم امکان افزایش غیرقابل توجیه قیمت را در سفرهای نوروز وجود نخواهد داشت.
سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه‌ای که از پانزدهم اسفندماه تا پانزدهم فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت، سفرهای نوروزی را در نقاط مختلف کشور با همکاری ایرلاین‌های داخلی مدیریت خواهد کرد.


اعضای انجمن

logos