پنج شنبه, 22 اسفند 1398 ساعت 19:43

باید ها و نبایدهای آموزش خلبانی


نوسازی آموزش خلبانی از جمله دغدغه های صنعت حمل و نقل هوایی است . چراکه دارنده گواهینامه خلبانی نه تنها باید پرواز کند بلکه باید یک عملیات در سیستم حمل و نقل هوایی پیچیده و پویا را مدیریت کند . اما کارشناسان بر این باورند که به رغم فناوری های جدید ، برنامه های آموزشی پویایی لازم در زمان حال را ندارند .
کارشناسان پاسخ به این خلاء را در دو شاخص می بینند : اول دانستن آنچه باید انجام دهند و دوم تلاش برای سرمایه گزاری هایی که لازم است . کارشناسان برای برون رفت از وضعیت فعلی به وضعیت بهتر پیشنهاد می کنند که غربالگری در انتخاب کاندیداهای خلبانی دقیق تر شود . این نکته شاخص خوبی برای شروع است ولی راه حل دور زدن آن تامین مالی آموزش خلبانی است !
بی شک می دانید که بسیاری از شرکتهای هواپیمایی دنیا دیگر به آموزش مستقیم نمی پردازند و این فرایند مهم را به مدارس خلبانی واگذار کرده اند . بنابراین مدارس خلبانی به واحدهای تجاری تغییر ماهیت داده و در غربالگری کمتر مداخله می کنند . این نکته سبب شده تا برخی شرکتهای هواپیمایی به بازپس گیری مشارکت خود در روند آموزش فکر کنند .
برای نمونه هواپیمایی یونایتد در ماه فوریه اعلام کرد که یک آکادمی خلبانی خریداری کرده اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ اروپا هنوز تمایلی به ورود در این حوزه ندارند و همچون گذشته با مدارس پرواز همکاری می کنند . کارشناسان اعتقاد دارند که این روند سبب خواهد شد تا خطوط هوایی بیشتری در انتخاب و آموزش خلبانان خود درگیر شوند .
شاخص بعدی در آموزش نوین ، افزایش مهارت های ابتدایی و غیر ماشینی است . بد نیست بدانید که یکی از شرکت های هواپیمایی بزرگ اروپا 4 هفته آموزش گلایدر برای دانشجویان خود دارد تا از این فرصت مباحثی نظیر هواشناسی ، آیرودینامیک و اصول پرواز پایه آموزش ببینند . شاخص بعدی مورد توجه ، ارتقای مهارت های تصمیم گیری و مدیریت است . خلبانهای جوان پس از آغاز کار ، با فشار زیادی از بی نظمی های پیش بینی نشده ، تاخیرها و فشارهای اداری روبرو می شوند که آمادگی مواجه با آن را ندارند .

 

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…