یکشنبه, 12 مرداد 1399 ساعت 14:41

موتورهای هواپیما چگونه آزمایش می شوند ؟


بیشتر ما در پروازهای مسافری به موتورها توجه خاصی نداریم چراکه با اطمینان از عملکرد آنها سعی می کنیم از پرواز خود لذت ببریم ولی بد نیست بدانید که برای انتقال این اعتماد در ارتفاع 38 هزار پا ، کارهای زیادی انجام می شود که در ادامه می خوانیم :
سازندگان موتور در جهان انگشت شمارند . جنرال الکتریک ، رولزرویس و پرات اندویتنی بزرگان این عرصه اند که برای ساخت موتورهای متنوع خود ، تلاش های زیادی کرده اند . موتورهای هواپیما مصداق مهندسی ناب هستند که با آزمایش های فراوان به اعتماد سازی رسیده اند .
پرتاب آب و یخ دو نمونه از آزمایش هایی است که موتورها پشت سر می گذارند . گفتنی است که جنرال الکتریک بیش از 800 لیتر آب در دقیقه به درون موتورهای نسل جدید خود شلیک می کند . این حجم آب باید بدون هیچ تاثیری در کارکرد موتور ، از آن خارج شود . این آزمایش برای شبیه سازی هوای بارانی در طول سفرهای هوایی است .
مشابه این آزمایش با گلوله های یخی برای شبیه سازی تگرگ و ورود پرندگان نیز انجام می شود . ورود پرندگان اگر چه به کمک فناوری های فرودگاهی بسیار کم شده ولی هنوز سالانه 1.2 میلیارد دلار هزینه تعمیر موتور سوانح پرندگان است . سازندگان تلاش می کنند تا ورود پرندگان کارکرد موتور را مختل نکند ولی این مشکل همچنان ادامه دارد .
یکی دیگر از دغدغه های سازندگان موتور ، شل شدن و جدا شدن تیغه ها و ورود آن به سایر قسمت های موتور است . این مسئله می تواند موتور را از کار انداخته و باعث سانحه شود . سازندگان با انفجار تیغه ها در محفظه موتور ، این آزمون را نیز پشت سر می گذارند .
پس از این آزمایشهای زمینی ، نوبت تست های هوایی است . برای این کار موتور جدید بروی یک هواپیمای آزمایشی نصب می شود و تست های حین پرواز انجام می گیرد . هر سه سازنده برای این امر از بوئینگ های 747 بازنشسته ایرلاین ها بهره می گیرند . رولزرویس آخرین هواپیمای آزمایشی خود را در سال 2019 از کنتاس خرید . این هواپیماها برای تبدیل و تجهیز به یک پرنده آزمایشی هزینه بالایی برای سازندگان موتور دارند .

 

 

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…