سه شنبه, 28 دی 1400 ساعت 11:05

ایکائو : تا بهبودی صنعت راه طولانی در پیش است


مونترال، 17 ژانویه 2022 - ترافیک جهانی مسافران هوایی در سال 2021 به طور متوسط بهبود یافت. ایکائو در آخرین تجزیه و تحلیل تأثیر اقتصادی کووید-19 بر هوانوردی غیرنظامی نشان داد که تعداد مسافران در سراسر جهان 2.3 میلیارد یا 49 درصد کمتر از همه گیری (2019) بوده است.
ظرفیت جهانی صندلی های ارائه شده توسط خطوط هوایی طی مدت مشابه 20 درصد بهبود یافته است که از رشد تقاضای مسافر خبر می دهد و خطوط هوایی در سراسر جهان متحمل ضرر 324 میلیارد دلاری پس از 372 میلیارد دلار در سال 2020 شدند.
تلاش‌های مستمر دولت‌ها برای اجرای توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و ایکائو، به حذف محدودیت‌های نامتناسب مسافرتی کمک زیادی می‌کند. ایکائو امید دارد کاهش اثرات همه‌گیری بر تحرک جهانی و سفرهای هوایی، تجارت و گردشگری تاثیر گزار باشد و رونق را به بسیاری از بازارها و مناطق آسیب دیده در سراسر جهان بازگرداند.
در سه ماهه اول سال 2021 و به دلیل افزایش شدید آلودگی های کووید-19 شاهد کاهش نرخ بهبود ترافیک هوایی جهانی بودیم. وضعیت در سه ماهه دوم و سوم، عمدتاً به دلیل افزایش نرخ واکسیناسیون همراه با کاهش محدودیت‌های سفر در نقاط مختلف جهان شرایط اندکی تثبیت شد. اما این روند صعودی به سرعت در سه ماهه چهارم با ظهور امیکرون متوقف گردید.
تاثیر این همه گیری همچنان به طور نامتناسبی بر سفرهای داخلی و خارجی سنگینی می کند ولی سفرهای داخلی با سرعت بیشتری بهبود می یابد. به طور کلی، ترافیک سفرهای داخلی به 68 درصد از همه گیری رسیده است، در حالی که ترافیک بین المللی تنها 28 درصد رشد داشته است.
بهبود هوانوردی جهانی نیز با تغییرات منطقه‌ای قابل توجهی روبرو است، به طوری که مناطق آمریکای شمالی و لاتین و کارائیب بالاترین نرخ‌های بهبود را نشان می‌دهند، اروپا در طول فصل سفر تابستانی به طور قابل‌توجهی افزایش داشت ولی آفریقا و خاورمیانه به طور متوسط بهبود داشته اند.
تحلیلگران تلاش می‌کنند روند احیای هوانوردی را در باقیمانده سال 2022 بسنجند. ایکائو در حال حاضر پیش‌بینی می‌کند که مجموع مسافران سال 2022 بین 26 تا 31 درصد کمتر از همه‌گیری باشد و ظرفیت صندلی‌ها نیز کمتر از 20 تا 23 درصد خواهد بود.

در یک سناریوی خوش بینانه، انتظار می‌رود که ترافیک مسافری تا دسامبر ۲۰۲۲ به ۸۶ درصد از سطح ۲۰۱۹ بازگردد . سناریوهای بدبینانه تر حاکی از بهبود 75 درصدی سفرهای داخلی و 58 درصدی سفرهای بین المللی است. این کاهش مستمر پیش‌بینی‌شده در ترافیک می‌تواند منجر به ضرر تخمینی 186 تا 217 میلیارد دلار بر درآمد ناخالص عملیاتی مسافران خطوط هوایی در سال 2022 در مقایسه با سال 2019 شود.
پیش‌بینی‌های بلندمدت ایکائو نشان می‌دهد که رکودهای کنونی بر الگوهای ترافیک در بلندمدت نیز تأثیر می‌گذارد، به طوری که نرخ رشد مرکب سالانه(RPKs) در حال حاضر 3.6 درصد پیش‌بینی شده است.

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…