یکشنبه, 03 اسفند 1399 ساعت 18:44

آموزه شرق در خدمت آموزش خلبانی


فلسفه جدید در آموزش خلبانی تاکید بر دور شدن از آموزش مبتنی بر تئوری و نزدیکی به آموزش و ارزیابی مبتنی بر شایستگی (CBTA= competency-based training and assessment) دارد. رویکرد جدید آموزش خلبانی با هدف توسعه و ارزیابی دانش ، مهارت و نگرش خلبانان (KSA= Knowledge, Skills and Attitudes) است . یاسا مراکز آموزشی را موظف کرده تا این مفهوم را تا 31 ژانویه 2022 در برنامه آموزشی خود بگنجانند.
گرچه تجهیزات معیوب ، شرایط بد آب و هوایی و سایر جنبه ها در سوانح هوایی موثرند ، اما بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که عامل انسانی در این میان نقش زیادی داشته است. ناسا در دهه 1970ثابت کرد که رفتارهای خدمه پرواز عامل اصلی در 70٪ از حوادث هوایی است. بوئینگ نیز در سال 2003 اعلام کرد که80٪ از سوانح هوایی مسافری ناشی از خطاهای انسانی است.
طبق آمار یاسا در سال 2020 یک چهارم گزارش های مربوط به حوادث بزرگ حمل و نقل هوایی مربوط به عوامل انسانی است. بر اساس این داده ها، سال اوج حوادث عوامل انسانی 2016 است. چند سال پیش رایان ایر علنا ادعا كرد كه بیش از 50٪ کاندیدهای خلبانی از مهارت كافی برخوردار نیستند. بعداً شرکتهای هواپیمایی دیگر نیز اظهارات مشابهی ارائه دادند.
به همین دلایل ایکائو و یاتا مفهوم گسترده تری به نام KSA را تبیین کردند .CBTA نیز با هدف کمک به دانشجویان خلبانی ، توسعه و نشان دادن شایستگی های فنی و رفتاری برای انجام موفقیت آمیز وظایف شکل گرفت.
KSA شایستگی های رفتاری زیر را در بر می گیرد:
ارتباطات (COM)
رهبری و کار گروهی (LTW)
حل مسئله و تصمیم گیری (PSD)
آگاهی از وضعیت (SAW)
مدیریت بار کاری (WLM)
کاربرد دانش (KNO)
یاسا استدلال می کند که افزایش مهارت های اصلی خلبانان توانایی آنها را در تصمیم گیری آگاهانه بهبود می بخشد. بنابراین ، مراکز آموزشی را موظف می کند تا برنامه های آموزش خلبانی خود را با KSA سازماندهی مجدد کنند. یاسا تأکید می کند که آکادمی های پرواز باید دانشجویان را در معرض شرایط واقعی قرار دهند ، آنها را تشویق به توسعه استراتژی های موثر برای مقابله با حوادث اضطراری کنند.
رویکرد KSAدر یک عبارت کنفوسیوس فیلسوف چینی خلاصه می شود. "به من بگو ، من فراموش خواهم کرد. به من نشان بده ، من به یاد می آورم. مرا درگیر کن ، تا ابد خواهم فهمید ."

 

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…