چهارشنبه, 03 بهمن 1397 ساعت 19:53

قطع پروازهای ماهان به آلمان خلاف قوانین جهانی است


مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تصمیم آلمان برای منع پرواز ماهان به این کشور گفت این تصمیم قطعاً تحت فشارهای امریکا است و ایران از مدار دیپلماتیک در حال پیگیری این موضوع است. شرکت ماهان در زمان تحریم‌های قبلی از سوی برخی کشورها منع پرواز داشت اما به گفته سامانی این تصمیم هیچ‌گاه عملی نشده بود و پروازهای این شرکت ادامه داشت. سامانی افزود: ما گفت‌و‌گو و مذاکره برای پیگیری این موضوع را شروع کرده‌ایم و امیدواریم این گفت‌و‌گوها به نتیجه برسد.
محمود شکرآبی نایب رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز از پیگیری سازمان هواپیمایی برای موضوع پروازهای ماهان به آلمان خبر داد. به گفته شکرآبی در جلسه اعضای انجمن با مسئولان سازمان هواپیمایی، رئیس این سازمان اعلام کرد که با استفاده از راه‌های قانونی و دیپلماسی برای رفع مشکل تلاش می‌شود.
منع پرواز از اول بهمن
دفتر حمل و نقل هوایی آلمان به شرکت ماهان‌ایر اعلام کرده که از اول بهمن تعلیق فوری اجازه پروازهای مسافربری این شرکت به مقصد آلمان و از آلمان به تهران به این شرکت ابلاغ شده است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأیید این موضوع گفت: علاوه بر ماهان، ایران‌ایر و لوفت‌هانزا هم از ایران به آلمان و بالعکس پرواز دارند و این پروازها همچنان ادامه دارد. بحث منع پروازهای ماهان به آلمان پیش‌تر نیز مطرح شده بود. رسانه‌های آلمانی به نقل از دولت آنگلا مرکل خبر داده بودند که آلمان تصمیم دارد در سال جدید میلادی تمامی پروازهای هواپیمایی ماهان به این کشور را متوقف کند.
ادامه فعالیت پروازی با وجود تحریم
بعد از خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، امریکا تحریم‌های هوایی ایران را دوباره در دستور کار قرار داد و کشورهای دیگر را هم برای همراهی با این تصمیم تحت فشار قرار داده است. در حالی‌که تحریم صنعت هوایی به‌خاطر ارتباط مستقیم با سلامت و جان مردم و مسافران از سوی سازمان‌های مختلف بین‌المللی تحریمی غیرانسانی عنوان شده است.
دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) نیز که موضوع شکایت ایران از امریکا را پیگیری کرد به اتفاق رأی داده بود که امریکا باید «هرگونه مانع در برابر صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای خوراکی و کشاورزی و قطعات هواپیما به ایران را مرتفع سازد.» این دادگاه تأکید کرده بود: «تحریم‌های امریکا در ارتباط با قطعات یدکی هواپیما نیز خطرات ایمنی هوانوردی مسافربری در ایران را همراه خود دارد و می‌تواند جان مسافران را به خطر بیندازد.»
پس از برجام ایران در قراردادی با سه شرکت سازنده هواپیما خرید 200 هواپیما را برای نوسازی ناوگان خود در دستور کار قرار داد که فقط 16 هواپیما به ایران تحویل داده شد. با بازگشت تحریم‌ها امریکا شرکت‌های بویینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر را برای لغو قرارداد ترغیب کرد و این شرکت‌ها را تحت فشار قرار داد. در جریان توافق هسته‌ای میان ایران و پنج کشور دیگر امریکا متعهد شد با رفع تحریم فروش هواپیماهای مسافربری به ایران موافقت کند و این موضوع در متن توافق گنجانده شد تا ایران امکان نوسازی ناوگان هوایی خود را داشته باشد.در متن این توافق، امریکا متعهد شده است که مجوز فروش هواپیماهای مسافربری، قطعات و خدمات مرتبط به ایران را از طریق صدور مجوز صادرات، فروش و اجاره صادر کند. در تحریم‌های جدید امریکا شرکت ایران‌ایر را نیز وارد تحریم‌های خود کرد.

 

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…